Learning Lab 17

Beveiliging 2.0

Bij de BBL-opleiding Luchthavenbeveiliger worden bedrijven sterk betrokken. De opleiding loopt goed sinds de start. Er is in de afgelopen jaren ook niets veranderd. In dit Learning Lab gaan we in gesprek met docenten, studenten en bedrijven om op te halen hoe we de opleiding nóg beter kunnen maken.

Scroll verder

Centrale vraag

Hoe kunnen we de BBL-opleiding Luchthavenbeveiliger nog beter maken voor studenten, docenten en betrokken bedrijven?

Deelnemers

Voor dit Learning Lab werkt de opleiding Luchthavenbeveiliger samen met de beveiligingsbedrijven op de luchthaven.  

01 Studenten

  • Alle huidige BBL studenten

02 Docenten

  • Eefje Bon (Lab Host)
  • Merel Schenk (HoA Hub)
  • Docenten Luchtvaartbeveiliger

03 Partners

  • CTSN
  • G4S Aviation Security
  • I-SEC
  • Securitas
  • Trigion

De uitdaging

De BBL opleiding voor beveiliging zag er sinds de oprichting hetzelfde uit. Er is veel aandacht geweest voor continue instroom en weinig voor de vernieuwingen in het onderwijs.  

Studenten gaven aan dat ze meer behoefte hadden aan maatwerk en afwisseling van werkvormen. Dat de theorie en praktijk meer aan elkaar gekoppeld is. Docenten merkten dat studenten aan het einde van een lesdag moeite hadden met concentreren. Docenten onderling hebben een andere voorkeur in het geven van de lessen. De bedrijven hadden met name rooster technisch een uitdaging met het huidige lesprogramma.  

Alle partijen ervoeren knelpunten in de huidige vorm en hadden ideeën over mogelijke verbeteringen maar het was steeds lastig aanpassingen door te voeren. Doordat het volledig lesprogramma online moest i.v.m. Corona ontstond er ineens ruimte. In diezelfde periode was er een kwalificatiedossier wijziging. Deze veranderingen zijn de aanleiding geweest om een herontwerp te maken van de opleiding Beveiliging BBL. Met elkaar onderzoeken hoe we praktijk en theorie zo goed mogelijk in elkaar over kunnen laten lopen. 

Updates

  • 18 juni 2021

    Landing

    Welke elementen van het Learning Lab blijven we behouden? 

    • We blijven evalueren
    • Als de doelgroep verandert moet het aanbod ook weer aangepast worden
    • Online lessen
    • Verder met Canvas
    • Blijvend input ophalen bij zowel studenten en bedrijven 

    Hoe krijgt dit een plek in het onderwijs en het bedrijf?  

    • Duidelijke aanspreekpunten in school
    • Korte lijnen houden met het bedrijfsleven
    • Regelmatige ‘review-sessies’ met alle betrokken partijen
  • 08 februari 2021

    Cruise - samen aan de slag

    Een korte update van onze lessen tot nu toe:

    • Er is van beide kanten veranderingsgezindheid ontstaan. Iedereen zit minder vastgeroest en het is makkelijker om dingen uit te proberen. 
    • Vaker contact met elkaar. Kortere lijntjes. 
    • Het gaat verder dan alleen informeren.  
    • We kwamen erachter dat de bedrijven eigenlijk heel erg weinig wisten van de opleiding. 
    • Door het online lesgeven is er ook gestart met Canvas.
    • Nu er weer verhoogde instroom is merk je dat het innoveren weer lastiger gaat. 
    • De drukte is toegeslagen en dit heeft gelijk invloed op het traject. 
  • 17 november 2020

    Tussentijdse update

    Het blijkt lastig om alle partijen op hetzelfde moment bij elkaar te krijgen. De Learning Lab host gaat zelf langs alle bedrijven en bezoekt de lessen om op te halen waar ieders behoefte liggen.  

  • 29 juni 2020

    Startbijeenkomst

    De Learning Lab host Eefje Bon heeft in een digitale bijeenkomst de ideeën voor dit Learning Lab met alle partijen gedeeld.  

Ready for
take-off