Learning Lab 18

VR Laden van goederen

In de wereld van de logistiek is het veilig en efficiënt laden van goederen een cruciaal proces. Om studenten Logistiek Medewerker dit zo goed mogelijk te laten oefenen, ontwikkelen we een training met Virtual Reality.

Scroll verder

Centrale vraag

Hoe kunnen we Virtual Reality inzetten om op een efficiënte en veilige manier het proces van goederen laden aan te leren aan studenten Logistiek Medewerker?

Deelnemers

In dit Learning Lab werkt de opleiding Logistiek van MBO College Airport samen met luchtvaartdienstverleningsbedrijf dnata. Experts van dnata brengen hun praktijkkennis in. Game-ontwikkelaar Provrex bouwt de Virtual Reality omgeving. Ook vragen we huidige studenten van de opleiding Logistiek Medewerker om mee te denken en te testen.

01 Studenten

  • Roy Bouwman

02 Docenten

  • Joop Waasdorp (Lab Host)

03 Partners

  • dnata
  • PROVREX

De uitdaging

Logistiek medewerkers hebben de belangrijke taak om goederen op de juiste manier van A naar B te krijgen. Hierbij moeten de zendingen juist verpakt worden en op tijd klaar staan voor de vracht. Met de juiste labels, documenten en inrichting van de vracht, zijn de zendingen klaar voor de volgende stap in het logistieke proces.

Tijdens de opleiding Logistiek Medewerker op MBO College Airport is het handig om theorie te leren, maar zijn praktijklessen ook heel belangrijk. Helaas is lesgeven in een praktijksituatie niet altijd veilig en mogelijk.

De oplossing

Virtual Reality (VR), ook wel virtuele werkelijkheid genoemd, is een computertechniek waarbij een realistische situatie wordt nagebootst in een gesimuleerde omgeving. Hiermee kan de praktijksituatie van het inladen van een vrachtwagen worden nagemaakt. Door middel van een VR-bril en handcontrollers, kan een student in digitale wereld handelingen uitvoeren. Zo is de praktijk altijd dichtbij!

Updates

  • 29 mei 2024

    Landing van dit Learning Lab

    De VR-applicatie is af. De app helpt studenten bij het leren van het proces van goederen laden en lossen.
    De VR-applicatie kan nu gebruikt worden in de lessen van de opleiding Logistiek Medewerker.

    Het team dat de VR-applicatie heeft ontwikkeld zetten nog een paar belangrijke lessen op een rij:

    Welke elementen van het Learning Lab blijven we behouden?

      • We blijven evalueren
      • VR als ondersteunend lesmateriaal in het onderwijs
      • Blijvend input ophalen bij zowel studenten en bedrijven

    Hoe krijgt dit een plek in het onderwijs en het bedrijf?  

      • Duidelijke aanspreekpunten in school
      • Korte lijnen houden met het bedrijfsleven
      • Regelmatige ‘review-sessies’ met alle betrokken partijen
      • Draagvlak bij team logistiek creëren.
  • 22 april 2024

    Eindproduct presentatie bij dnata

    Iedereen is enthousiast over het eind product; het benadert de praktijk goed, context is realistisch. De tool is goed inzetbaar bij introductie nieuwe medewerkers. Het scenario is bruikbaar in iedere loods. Het scenario kan nog veel breder ingezet worden in de lessen en dnata adviseert graag hierin en afspraken worden hiervoor gemaakt.

  • 01 februari 2024

    Versie voor tweetallen

    Bij de eerste testles en review is er voor gekozen de studenten individueel met de VR tool te laten werken. Nu is er geoefend in tweetallen met de VR tool te werken. Deze vorm lijkt beter te werken omdat de studenten met elkaar discussiëren over de te nemen stappen waardoor er meer kennistransfer plaatsvindt en lesstof beter beklijft.

    Aandachtspunt is een goede uitleg voor aanvang hoe de VR tool te gebruiken. Daarom is de volgende stap het trainen van docenten om de VR app goed te gebruiken in de lessen.

  • 13 juni 2023

    Nieuwe versie getest

    De VR applicatie is verder uitgebreid. Er is een testles georganiseerd met studenten om te oefenen met les krijgen in VR.
    De studenten vinden het een meerwaarde dat op deze manier de praktijk goed in beeld wordt gebracht, het geeft afwisseling in de les.
    Het gebruik van de VR tool maakt sommige studenten duizelig en het zou nog leuker zijn als je het scenario samen met klasgenoten kunt spelen in plaats van alleen. Dit nemen we mee in de doorontwikkeling!

  • 01 mei 2023

    De basis is af!

    De basis van de VR applicatie is ontwikkeld. Studenten hebben met de hand van de VR applicatie geoefend in de praktijksituatie. De studenten kwamen met goede feedback, waarmee we de app nu gaan verbeteren.

  • 22 maart 2022

    Van start!

    We zijn van start! Met een rondleiding door dnata hebben we allerlei informatie opgehaald over de praktijksituatie. Samen hebben we gekeken naar de meest belangrijke vaardigheden in het werkveld. Deze vaardigheden gaan we nu verder uitwerken in een VR.

    We gaan te werk aan de hand van Scrum Sprints. Zo zien we elkaar vaak en kunnen we snel feedback geven, zodat we het juiste resultaat krijgen.

    Inspiratiesessie

Ready for
take-off