We hebben een mooi aantal reacties gekregen op onze online vragenlijst. Dank aan alle opleidingsmanagers en docenten die hebben meegedaan!
Conclusie is: er is zeker behoefte aan het beter organiseren van het betrekken van praktijkexperts.
Om de resultaten nog beter te duiden, hebben we een groepsgesprek gevoerd met 6 docenten.
Zo kwamen er vier belangrijke inzichten naar voren.
1. De expertpool moet het makkelijk maken om zelf gastlessen in te plannen én om gastlessen in het lesprogramma passen:
- Er is behoefte aan het integreren van gastlessen in de vaste lesprogramma’s van de opleidingen
- Er is ook behoefte om daarnaast als individuele docent extra experts te kunnen benaderen voor uitwisseling/gastlessen/bedrijfsbezoeken/challenges/etc.
2. De expertpool moet een breed aanbod aan experts hebben:
- Er is behoefte vanuit alle opleidingen, dit vraagt om veel verschillende experts uit de diverse praktijk
- Er is behoefte om makkelijk iemand met een specifieke expertise te kunnen benaderen (bijv. door zoekwoorden, filters)
- Er zijn ook al veel experts binnen het college aanwezig, docenten met een expertise geven aan ook open te staan voor het geven van een gastles bij andere opleidingen
3. De expertpool moet goed en zorgvuldig beheerd worden:
- Er is enige terughoudendheid met het delen van eigen contacten, uit angst dat er niet goed mee wordt omgegaan door anderen
- Om een lange en prettige samenwerking met experts op te zetten is het fijn dat zij op tijd worden gevraagd, ze goed geïnformeerd worden en niet worden overvraagd
4. De expertpool kan allerlei soorten van uitwisseling tussen onderwijs en bedrijfsleven faciliteren:
- Er is naast gastlessen ook behoefte aan rondleidingen bij bedrijven, challenges/opdrachten voor studenten, meedenken over nieuw onderwijs en examens, docenten bijpraten over nieuwe ontwikkelingen uit de praktijk