01 Learning Lab

Drone Taxi

In dit Learning Lab gaan we de uitdaging aan om een elektrische auto op te laten stijgen als ‘Drone Taxi’.

Scroll verder

Centrale vraag

Hoe kunnen we een elektrische auto op laten stijgen als Drone Taxi, zodat studenten meer kennis opdoen over Avionica en MBO College Airport en bedrijven op Schiphol hier samen van leren?

Deelnemers

In dit Learning Lab zijn deelnemers betrokken vanuit de opleiding Vliegtuigtechniek op MBO college Aiport en het bedrijfsleven op de luchthaven.

01 Studenten

  • VEVA Avioncia 3e klas

02 Docenten

  • Frits Groen (Learning Lab Host)
  • Jan-Willem Krijtenburg
  • Rogier Plaatzer

03 Partners

  • AirHub
  • DMC-Haarlem
  • NLR

De uitdaging

In dit Learning Lab wordt de uitdaging aangepakt: een elektrische auto laten opstijgen als Drone Taxi. De uitdaging is succesvol, wanneer de Drone Taxi gecontroleerd minimaal één meter opstijgt.

Het doel van het Learning Lab is dat studenten, docenten en het bedrijfsleven samen nieuwe kennis opdoen over Avionica. Hierbij ontstaat een nieuwe vorm van onderwijs; studenten richten een project in, docenten facilieteren en het bedrijfsleven denkt en ondersteunt mee met de student.

Updates

  • NEWS ‐ 08 april 2020

    HoA interview INTO business Haarlem

    Het Haarlemse magazine voor ondernemers ‘INTO business’ kwam langs bij MBO College Airport . Een journalist nam een kijkje bij het Learning Lab Drone Taxi. Daar sprak hij met Madelon Leliveld, projectmanager House of Aviation, en Jacco Bartelds, adviseur external affairs van Schiphol en betrokken partner.  “Er is een grote behoefte om meer met mbo’s op […]

    Lees meer
  • 09 januari 2020

    On hold

    Het leveren van onderdelen duurt langer dan verwacht. Veel onderdelen moeten uit China komen.
    Hierop moeten we wachten om technisch verder te kunnen met het Learning Lab. Waarschijnlijk starten we volgend schooljaar met een nieuwe groep studenten. Er heeft een review plaatsgevonden met de huidige groep studenten.
    Hier gaven ze o.a. de volgende plus- en minpunten aan.
    Pluspunten:
    + Demontage ging goed
    + Beschikking tot eigen ruimte
    + Uit je comfortzone komen
    + Inzet van docenten

    + Het gevoel dat school in ons wilt investeren

    Minpunten:
    – De bestelprocedure
    – Tot nu toe meer autotechniek dan avionica
    – Opgelegde taken krijgen
    – Roosteruren
    – Onduidelijkheid over inhoud, proces en taakverdeling
    – Onderlinge communicatie
    Deze feedback nemen we mee in de doorstart van het Learning Lab.
  • 09 december 2019

    Work in progress

  • 18 november 2019

    Next steps

    Met deze acties gaan de studenten aan de slag:

    • Onderzoeken welke motoren er geschikt zijn en welke propellers daarop horen.
    • Onderzoeken welke accu’s zijn geschikt en welke lader daarbij horen.
    • Onderzoeken welke flightcontroller geschikt is en welke software moet daarop kan draaien.
    • Onderzoek doen naar het Power Distribution Systeem en bijbehorende redundancy
  • 04 november 2019

    Lab learning van studenten

    Het project is heel leuk en we dat ze blij zijn dat we zelf mee mogen denken over wat we gaan doen. Maar het is ook nog zoeken. Het is niet altijd duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is en wie we waarvoor kunnen vragen.

  • 23 oktober 2019

    De Twizy!

    De Twizy is gekocht en gister aangekomen! Hij staat in de hangar en wordt vandaag met de heftruck in het lokaal gezet.

  • 16 oktober 2019

    Welk vehicle?

    De studenten hebben onderzocht welke bestaande vervoersmiddelen geschikt zijn voor de ombouw naar een drone. Hieruit blijkt dat de Renault Twizy het meest geschikt is. Er is rekening gehouden met het gewicht en de grootte van het voertuig. Het voertuig moet namelijk door de deur passen. Om het voertuig tussentijds te verplaatsen is een heftruck nodig. Hiervoor gaan vier studenten van Vliegtuigtechniek een heftruckdiploma halen bij de opleiding Logistiek.

  • 08 oktober 2019

    Een goede werkplek

     

    De studenten zijn gestart met de opdracht om een ontwerp te maken voor de inrichting van het lokaal volgens MRO-voorschriften. Ze verdeelden de ruimte in een kantoor en een werkplaats. Voor de opslag en het laden van de batterijen zijn brandvertragende kasten gevonden en geïnstalleerd. De volgende onderdelen zijn nog onderweg: ESD werkplek, PBM-materiaal, beeldscherm, tekentablet, brandblusser klasse D, stellingen voor opslag onderdelen, stofjassen, krik en metrisch gereedschap.

     

  • 23 september 2019

    Kick-off

    We zijn begonnen met een kick-off samen met docenten, studenten en vier organisaties: NLR (Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum), Airhub, DMC-Haarlem en Frank van Wissen. We leerde elkaar kennen en begrijpen elkaars expertises. Samen hebben we de uitdaging van het project geformuleerd.

    De studenten gaan in twee groepen het komende half jaar één keer per week aan de slag. Hierbij krijgen zij begeleiding van docenten Jan Willem Krijtenburg en Rogier Plaatzer, gesteund door Learning Lab host Frits Groen. De bedrijven ondersteunen door beschikbaar te zijn voor vragen (e-mail, bellen, Facetime). Daarbij geven zij gastlessen en staat hun deur open voor vragen en opmerkingen.

Ready for
take-off