Terug naar overzicht

Tool: Scrum Sprint

Scrum is een werkmethode die gebruikt kan worden bij de ontwikkeling van producten of diensten. Kenmerkend aan Scrum is dat er een duidelijke rolverdeling en werkproces is. Dat vraagt om discipline van het team, maar levert ook veel duidelijkheid en productiviteit op. Zo kan er in korte tijd snel worden ontwikkeld, getest en geleerd.

Inzet
Bij het ontwikkelen van een product of dienst
Duur
1 – 4 weken voor één sprint
Nodig
Scrumbord met planning en doel
Deelnemers
1 Product Owner, 3 tot 9 teamleden, 1 Scrummaster
Scum Guide HoA Scrumproces

Stappen

  1. 01

    Voordat je met Scrum aan de slag gaat is het nodig dat het hele team de basisprincipes van de werkmethode snapt. Nog nooit van scrum gehoord? Bekijk dit filmpje. Wil je verdiepende informatie? Lees dan de Scrum Guide van bedenkers Ken Schwaber en Jeff Sutherland. De HUB van House of Aviation helpt graag om de methode verder te begrijpen en in te zetten. Neem contact op, dan gaan we samen aan de slag!

  2. 02

    Stel je Scrum Team samen. Er is één Scrum Master nodig die verantwoordelijk is voor het proces. Hij of zij helpt het team met structuur aanbrengen en organiseert de bijeenkomsten. Binnen een Learning Lab zal het vaak logisch zijn dat de Lab Host ook de Scrum Master is.

    Er is een team nodig dat aan de ontwikkeling van het product of dienst werkt. Binnen een Learning Lab kan dit uiteraard een mix van studenten, docenten en medewerkers uit het bedrijfsleven zijn. Idealiter bestaat een Scrum Team uit meer dan 2 en minder dan 10 personen. Zijn er meer dan 10 deelnemers aan het Learning Lab, dan kan het handig zijn om de groep op te spitsen in meerdere teams.

    Er is een Product Owner die verantwoordelijk is voor de inhoud. Het is handig als deze persoon het probleem goed kent en weet waaraan de oplossing moet voldoen. Binnen een Learning Lab zal dit vaak een werkgever zijn met een bepaalde behoefte.

  3. 03

    Voordat het team kan starten moeten ze weten waar een eerste versie van het product of de dienst aan moet voldoen. Hiervoor wordt een lijst opgesteld met alle kenmerken, behoeftes en functies. Deze lijst heet de Product Backlog. De Product Owner is verantwoordelijk voor het maken van de Product Backlog. Bij een Learning Lab zal de eerste lijst met kenmerken vaak opgesteld kunnen worden na de startbijeenkomst. De lijst kan gedurende het project veranderen. Er kunnen nieuwe behoeften, verbeteringen en foutherstel worden toegevoegd.

  4. 04

    Vervolgens plant de Scrum Master de Sprint Planning Meeting in. Tijdens deze meeting bepalen de Product Owner en het team, ondersteunt door de Scrum Master, samen het Sprint Doel. Welke doelstelling gaan we aanpakken in de komende Sprint? Voorbeeld doel: Er staat een voertuig in ons werklokaal dat geschikt is om te verbouwen naar een Drone Taxi.

    In de Sprint Planning Meeting wordt ook bepaalt welke elementen uit de Product Backlog opgepakt moeten worden om het doel te behalen. Het team bedenkt zelf welke taken er moeten gebeuren. Bijvoorbeeld: Er moet een geschikt voertuig worden uitgezocht, het voertuig moet worden gekocht, een teamlid moet een heftruck-diploma halen, het voertuig moet met een heftruck het lokaal in worden getild. De Product Owner houdt maakt hier een lijst van. Deze lijst heet de Sprint Backlog. Probeer taken te formuleren die je kan uitvoeren in 1 dag of minder (of 1 Learning Lab bijeenkomst). Het team mag zoveel taken benoemen, als dat zij denken te kunnen realiseren in één Sprint. Bepaal samen hoelang deze Sprint is (tussen 1 en 4 weken).

  5. 05

    De Sprint kan starten! Begin iedere dag (of Learning Lab bijeenkomst) met een Meeting van max. 15 minuten. Hierin bepaal je samen wie er aan welke taken werkt. Het maken van een Kanban-bord kan hierbij helpen. Bespreek per teamlid kort: 1. Wat heb je de vorige keer gedaan?; 2. Wat ga je vandaag doen?; 3. Zie je obstakels die in de weg staan om het Sprint Doel te behalen?. De Scrum Master let op de tijd en plant als het nodig is momenten in tussen teamleden om met het hele team om problemen op te lossen.

  6. 06

    De Sprint eindigt als de afgesproken periode voorbij is (na 1 tot 4 weken). De Scrum Master organiseert de Sprint Review meeting. Hierbij zowel het team als de Product Owner aanwezig is. Het ontwikkelteam presenteert wat zij hebben gedaan. De Product Owner bepaald of taken goed genoeg zijn afgerond. Zo niet, dan gaat de taak terug in de Product Backlog. Op basis van de voortgang worden er nieuwe prioriteiten gesteld. Wat wordt het volgende Sprint Doel en welke items uit de Product Backlog moeten er worden opgepakt in de volgende Sprint?

  7. 07

    Tijdens de Sprint Review wordt er alleen over de inhoud gesproken. Natuurlijk is het ook belangrijk om ook het proces en de samenwerking te evalueren. Hiervoor organiseert de Scrum Master de Sprint Retrospective. Het team bespreekt wat er goed ging, wat er beter kan en hoe zij dit samen willen aanpakken. Je kan er voor kiezen om twee aparte bijeenkomsten te organiseren, maar de HUB van HoA heeft ook dit format uitgewerkt waarbij je de Review en Retrospective in een bijeenkomst combineert.

  8. 08

    Op basis van de Review en Retrospective kan het team weer door met de volgende Sprint. Herhaal dit net zolang totdat je een minimale versie van het product of de dienst hebt. Test deze versie eerst, voordat je weer doorgaat met scrummen!

Ready for
take-off