04 Learning Lab

Wendbaar Organiseren

House of Aviation faciliteert de cultuuromslag naar snel en wendbaar middelbaar beroepsonderwijs. In dit Learning Lab test de HUB van HoA manieren van Agile werken met studenten, docenten en het bedrijfsleven.

Scroll verder

Centrale vraag

Hoe kunnen we het middelbaar beroeps luchtvaartonderwijs wendbaar organiseren, zodat we blijven aansluiten op de arbeidsbehoefte van de luchtvaart?

Deelnemers

Dit Learning Lab richt zich op alle opleidingen van MBO college Aiport. Voor het uittesten van nieuwe werk- en onderwijsvormen worden steeds nieuwe organisaties, studenten en docenten worden betrokken.

01 Studenten

  • Alle studenten
  • MBO college Airport

02 Docenten

  • Merel Schenk (LL Host)
  • Reinoud van der Baan
  • Daniel Snijders Blok
  • Erik Meuwsen
  • Madelon Leliveld

03 Partners

  • I-SEC
  • KLM
  • Luchtvaart Community Schiphol
  • Royal Schiphol Group

De uitdaging

House of Aviation faciliteert de cultuuromslag naar snel en wendbaar middelbaar beroepsonderwijs. In dit Learning Lab experimenteren we met verschillende manier van Agile werken en testen we prototypes met studenten, docenten en medewerkers van bedrijven. Succesvolle prototypes worden breder gedeeld en krijgen een plek in de HoA Toolkit. Zo ontwikkelen we gezamenlijk de skills die nodig zijn om de nieuwe en veranderende werkzaamheden op de luchthaven aan te kunnen.

Lab Learnings

  • NEWS ‐ 30 maart 2020

    House of Aviation tijdens en na corona

    Het coronavirus heeft een enorme impact op de luchtvaartsector en het luchtvaartonderwijs. De vraag om een wendbare organisatie is hierdoor urgenter dan ooit. Ook House of Aviation staat met nieuwe initiatieven klaar voor de uitdagingen van dit moment. House of Aviation had bij aanvang de ambitie om een cultuuromslag te faciliteren naar wendbaar beroepsonderwijs zodat […]

    Lees meer
  • 10 maart 2020

    Probleemboomsessie Luchthavenbeveiliging

    We hebben een bijeenkomst begeleid voor de Luchthavenbeveiligingsopleiding BPV en het beveiligsbedrijf I-SEC, omdat de samenwerking niet meer optimaal liep. In plaats van direct oplossingen aandragen, zijn we in deze sessie eerst dieper ingegaan op de wortels van het probleem. We daagden docenten, studenten, praktijkbegeleiders en projectmanagers uit om hier gezamenlijk over in gesprek te gaan. Daarvoor gebruikte we de tool probleemboom.

    Doel sessie:
    Optimaliseren van de samenwerking tussen school en bedrijf om de student optimaal te begeleiden.

    Opzet sessie:
    1. Begonnen met check-in en uitleg
    2. Daarna aan de slag met de probleemboom. Het vaststellen van het echte probleem viel niet mee. Maar uiteindelijk hadden we het onderwerp te pakken: ‘Proces is onduidelijk’.
    3. Ingegaan op de oorzaken van dat probleem
    4. Ingegaan op de gevolgen van dat probleem
    5. Vervolgstappen afgesproken
    6. Uitchecken

    Uitkomst sessie:
    Het belangrijkste leerpunt was dat alle deelnemers eigenlijk verbaast waren dat we niet eerder in deze samenstelling bij elkaar zijn gekomen. Daarbij was het best moeilijk om te zoeken wat de kern van het probleem is. De grote uitdaging was om niet direct in oplossingen te denken, maar eerst het probleem met de hele groep te doorleven. De sessie werd als heel leerzaam ervaren. De club is nu in groepjes verdeeld en gaat aan de slag om voor de verschillende opleidingen (BBL/BOL/niveau 2 en niveau 3) de processen te verbeteren.

     

  • 24 januari 2020

    Quote van docent na KLM Challenge

    “Naast dat ik de dag ontzettend leuk vond, was het ook erg leerzaam en gezien jullie reacties vonden jullie dat ook. Ik hoop dat de KLM over een tijdje met een reactie terugkomt en meld dat ze jullie idee gaan implementeren. Dat zou het allerleukste zijn. Voor nu is er een flinke dosis informatie en kennis weer bijgekomen.”

  • 24 januari 2020

    Quote van student na KLM Challenge

    “Persoonlijk heb ik een hoop geleerd en ook vond ik het mogelijk interessant voor mijn eigen toekomst. Hierdoor weet ik weet trouwens ook dat ik het juiste keuzedeel heb gekozen. Ik hoop dat er meer van dergelijke dingen nog gaan komen of iets in de trend van.”

  • 22 januari 2020

    Challenge duurzaamheid KLM

    Studenten van de opleiding Aviation Operations met keuzedeel Duurzaamheid werden uitgenodigd om een dag mee te denken met KLM bij Luchtvaart Community Schiphol.

    Remona van der Zon van de KLM vertelde de studenten over hun uitdagingen en doelen op het gebied van Duurzaamheid.
    Daarna gaf ze de studenten 2 challenges:

    1. Elk jaar wordt het aantal reizigers dat voor KLM’s CO2ZERO service kiest meer, maar nog steeds is het slechts een paar % van het totaal aantal klanten.
      Hoe zorgen we dat meer passagiers de CO2 uitstoot van hun reis gaan compenseren?
    2. KLM gaat samen met NS, Thalys en Schiphol werken aan een goede verbinding tussen Brussel en Amsterdam die de vlucht tussen deze bestemmingen vervangt. De overstap gaat alleen momenteel nog niet zo soepel als een ‘reguliere’ overstap op Schiphol (met het vliegtuig).
      Hoe zorgen we voor een zo optimaal mogelijke reis tussen Brussel, via Amsterdam naar New York, waarbij het eerste deel is per trein en het tweede traject per vliegtuig?

    De studenten gingen aan de slag en presenteerde in de middag hun oplossingen.

    Evaluatie van deze challenge lesvorm:

    Remona gaf aan dat ze ondanks dat deze vraagstukken al door een heleboel mensen binnen de KLM, maar ook duur betaalde externen was bekeken, maar dat de studenten met een oplossing kwamen waar nog niemand aan had gedacht! Ze is enthousiast en neemt de oplossing als serieuze optie mee.

    Studenten vonden het leuk dat ze aan de slag mochten met een reële vraag. Ze vinden het mooi dat KLM dit met hun deelt en om hun ideeën vraagt. Ook fijn dat het lekker kort is: presentatie, uitwerken en weer presenteren. Ook docent Maurice Bernaards was ook heel enthousiast over deze manier van werken.

  • 16 januari 2020

    Agile training

    Het House of Aviation team kreeg samen met het team van Luchtvaart Community Schiphol een Agile training van twee Agile Coaches van de Schiphol Group. Het kennisniveau over agile werken was binnen ons team heel verschillende dus het was super goed en leerzaam om dit met z’n allen te doen. Sinds de training adviseren de Agile Coaches van Schiphol Group ons ook over onze eigen manieren van werken.

Ready for
take-off